Monday 14 November 2011

No fill and No Outline

Di dalam gambar tersebut semuanya merupakan blogger. Ada yang menang teka-teki, komen terpantas dan ada yang ambil tempahan. Lukisan ni disiapkan menggunakan excel 2007. Apa-apa version pun boleh tapi aku agak kepelikan bila ada yang bertanya tentang kod bila nak buka excel 2007 tu. Setakat ni dah dua tiga orang tanya. Serius aku tak tahu kenapa diperlukan kod tu.

Print screen daripada excel ni aku nak tunjuk yang jenis no fill (kosong) dan hanya ada line hitam je. Line hitam tu adalah lakaran guna curve, freeform, oval dan scribble. Empat jenis shapes tu je aku selalu gunakan bila nak melukis. Semua lakaran tu bertindih2 dan sebab tulah aku buat no fill sebab senang nak tengok bentuk2 lain.


Lukisan blogger ni aku buat asing2 tapi aku gabungkan jadi satu. Macam perjumpaan blogger pulak. Heheh. Cuba tengok semua line yang ada. Nampak leceh kan? Ke tak? Bagus la kalau tak leceh.Hehe.



Ini yang dah diwarnakan dan siap dengang tone lagi. Line hitam tadi dah hilang sebab aku dah set No outline. Kalau dibiarkan line hitam tadi, lukisan akan jadi tak berapa real (bagi aku).

From left is Ceq Mar (musicbrilliant.com) , Keri Ikhwan, Fairus Nadia (biru), Athirah (merahitujambu) popular dengan doodle comelnya dan Wydaz yang fluent gila dalam bahasa inggeris. Heheh.

Background/corak kat belakang warna kelabu tu juga menggunakan excel. Ala,ada dalam shapes. Korang cuba la cari. Aku tindih2kan je bentuk2 yang ada so jadilah macam tu. Nak melukis digital ni kita kena bereksperimen barulah kita tahu shapes tu boleh buat apa kalau digabung dengan shapes lain. Imaginasi sangat penting. Sangat2 penting.

That's all for today. Harap penerangan ringkas dan gambar2 tu boleh menampakkan teknik yang aku gunakan sepanjang berkarya. Rasa macam nak ajak bloggers berkumpul dan buat tutorial live je. Heheheheh.



share your opinion

4 creative commentators:

merahitujambu said...

mantap laa lukisan awk ni tau..sy tunjuk kt abg dia kata terbaik..abg sy reti lukis by hand potret..=_=

nampak serabut je tp bila tgok hasil terbaik

Keri said...

mamat tu lgi... femes tol la dia.
apesal ni dikelilingi cewek2 plak... ish2 bkn mahram tu :)

nurdani said...

@merahitujambu : abang awak terbaik bab by hand.cakap tahniah kat dia sebab mampu melukis by hand.hehe.terima kasih tau :)

nurdani said...

@keri : aku tunjal jugak dahi ko keri.haha

 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free